Codenames
Geschreven door op 20 maart 2016 en gedeponeerd in de categorie Bordspellen.

Afgelopen jaar kwam het spel Codenames op de markt en ondanks een redelijk hoge notering in de ranglijst op BGG en de redelijk lovende woorden her en der, was ik niet echt gecharmeerd van de omschrijving van het spel. Tenminste, het leek me niet echt een spel wat me zou liggen. Uiteraard heb ik het spel op een gegeven moment wel aangeschaft, want stel je voor dat het spel toch leuk bleek te zijn. Bovendien was het prijskaartje bijzonder aanlokkelijk.

codenames1

Er liggen 25 kaartjes op tafel met een woord erop. Twee spelers leiden ieder een team van spionnen en proberen hun teamgenoten middels een combinatie van een enkel woord en een getal te laten gissen welke woorden op tafel codenamen zijn voor de dames en heren spionnen. Op een kaartje dat enkel zichtbaar is voor deze twee meesterspionnen staat middels kleuren weergegeven welk woord betrekking heeft op welk team. Het team dat als eerste al haar spionnen weet te benoemen, wint.

codenames2

De woorden die gebruikt worden door de meesterspionnen zijn natuurlijk niet de woorden die op de kaartjes staan vermeld, want dat zou het wel heel makkelijk maken. Nee, het zijn woorden die ermee geassocieerd kunnen worden. Ligt er bijvoorbeeld een kaartje op tafel met het woord ‘aardappel’ dan kun je hier als meesterspion bijvoorbeeld ‘patat, 1’ zeggen. Is één van de codenamen voor datzelfde team tegelijkertijd ‘bar’, dan zal de meesterspion ‘patat, 2’ kunnen zeggen. Dit vertelt de spelers dat er op tafel twee kaarten liggen waar patat betrekking op heeft én codenamen zijn voor dat team. Het is soms nogal ver zoeken naar associaties, maar dit soort combinaties zijn meestal wel de sleutel tot de overwinning én tegelijkertijd verneukeratief. Ligt er namelijk ook ‘ketchup’ op tafel en behoort deze codenaam bij de tegenstanders, dan is het misschien niet zo heel erg handig om ‘patat, 2’ te gebruiken. Het zou maar zo kunnen zijn dat er mensen aan tafel zitten die ketchup op hun patat willen in plaats van frietsaus, curry en uitjes. Wanneer nu ‘ketchup’ wordt aangewezen, dan is dit in het voordeel van de tegenstanders. Van de 25 kaartjes die op tafel liggen, zijn er bovendien maar 9 die codenamen zijn voor het team dat het spel begint, 8 voor het andere team, 7 onschuldige omstanders en een huurmoordenaar. Deze laatste moet je hoe dan ook zien te omzeilen, want als die aangewezen wordt door de spelers, dan is het spel meteen voorbij en verliest het team dat deze aanwees.

codenames3

Ondanks mijn sceptische houding richting dit spel, dat door White Goblin Games in ’t Nederlands op de markt is gebracht, was ik tijdens mijn eerste potje eigenlijk meteen al verkocht. Het is geen spel met tig ingewikkelde regels en een keur aan duizelingwekkende mogelijkheden iedere beurt, maar eigenlijk gewoon een relatief simpel doch creatief woordassociatiespel. De enige moeilijkheid zit ‘m vooral in het vinden van woorden aan de hand waarvan de spionnen moeten zien te ontcijferen welke codenamen gebruikt worden. En dat kan voor bijzonder amusante situaties zorgen. Codenames is een ideaal spel om gewoon even lekker tussen de wat zwaardere spellen door te spellen of aan het eind van een bordspelavond. Het moet wel heel gek lopen als niemand er plezier aan beleeft.