Star Wars: Rebellion

Geachte Fantasy Flight Games,

Laat ik maar gewoon met de deur in huis vallen: ik maak me wat zorgen om mijn portemonnee. Het zal weinig mensen ontgaan zijn, maar ik geef graag mijn geld uit aan bordspellen. En een niet gering portie hiervan gaat min of meer richting Fantasy Flight Games, uw bedrijf. Is het wellicht ook mogelijk dat u wat minder producten op de markt smijt waar ik interesse in heb? Android: Netrunner mag u wat mij betreft rustig mee doorgaan en gelukkig heb ik aan Rex: Final Days of an Empire op de initiële aanschaf na verder geen geld aan hoeven uitgeven. Het gaat me dan ook eigenlijk vooral om uw Star Wars-producten. Bij Star Wars: the Card Game en Star Wars: Armada heb ik me tot op heden kunnen inhouden en heb ik het bij de aanschaf van de core set weten te beperken. Star Wars: Imperial Assault is echter een heel ander verhaal. Hiervan moest en zou ik iedere uitbreiding hebben. Dat niet alleen, ik heb zelfs een zooi verf en wat kwasten aangeschaft om de meegeleverde miniaturen te bekliederen. Niet dat ik tot op heden hier daadwerkelijk tijd aan heb besteed, maar de intentie is wel degelijk aanwezig.

Dat was echter blijkbaar nog niet genoeg. U vond het nodig om Star Wars: Rebellion op de markt te brengen. Hoewel dat bordspel vooralsnog nog geen uitbreidingen kent, ben ik ervan overtuigd dat deze nog wel gaan komen. Ik kan u alvast verklappen dat ik deze zeker zal gaan aanschaffen. Waarom? Omdat ik simpelweg bijzonder onder de indruk ben van uw spel.

swreb01

Ik zou Star Wars: Rebellion niet meteen als briljant willen bestempelen, maar het komt aardig in de buurt. Dat u ondanks een asymmetrisch uitgangspunt toch balans in een spel weet te proppen wist ik natuurlijk al. Niettemin verbaast het me hoe gebalanceerd Star Wars: Rebellion overkomt. De rebellen mogen dan qua man- en vuurkracht gedurende zowat het hele spel zwaar in het nadeel zijn, een overwinning is wel degelijk haalbaar. Aan het begin vraag je je nog even af hoe zij de Empire met hun numerieke voordeel ooit buiten de in eerste instantie verborgen toegangsdeur van de rebellenbasis weten te houden, maar een combinatie van listige manoeuvres en loyaliteit kweken op diverse planeten maakt het al snel een ander verhaal. Zelfs een Death Star in de nabijheid van de basis betekent nog niet dat het spel als verloren gewaand hoeft te worden.

swreb06

Met iedere geslaagde missie van de rebellen én de Empire wordt de spanning alleen maar groter en groter. De Empire is naarstig op zoek naar de basis van de rebellen en zet alle mogelijke middelen in, maar de enige informatie die zij normaliter krijgen is waar de basis in ieder geval niet te vinden is. Wat overblijft is deductie en brute mankracht om uit te vogelen waar dan wel. En hoe meer planeten ze onder controle krijgen, hoe meer mankracht ze op weten te trommelen om op zoek te gaan. Er blijven op een gegeven moment maar weinig plekken over waar de rebellen zich kunnen verschuilen.

swreb03

De tijd gaat echter dringen. De rebellen hebben bepaalde doelen voor ogen waarmee hun reputatie stijgt. Het fundament waarop de Empire is gebouwd vertoont dan ook al vlot wat kleine scheurtjes en hoe langer het duurt, des te lastiger het wordt voor de Empire om de rebellen van de overwinning te houden.

swreb07

Er zijn maar weinig elementen aan het spel die ik niet kan waarderen. Zelfs het gebruik van dobbelstenen zit me niet dwars. Natuurlijk voelt het als een domper als je denkt je tegenstander een stapje voor te zijn en je missie compleet op niets uitloopt of een kien geplande aanval mislukt omdat het resultaat van een dobbelstenenworp niet in je voordeel uitvalt, maar je tegenstander heeft hier net zo hard last van. Daarbij is het lastig om bijvoorbeeld de uitkomst van gevechten op een andere manier  te bepalen. Deterministisch werkt niet echt, want dan wint de Empire waarschijnlijk altijd. Tenminste, zolang er geen Stormtroopers bij betrokken zijn. Bovendien is Star Wars: Rebellion geen oorlogsspel.

swreb05

Met de bekende personages, schepen en gebeurtenissen uit de originele Star Wars-trilogie kun je een compleet nieuw Star Wars-verhaal creëren en dat is bijzonder aantrekkelijk voor mij als liefhebber van de films. Leia kan naar de Dark Side overlopen en Chewbecca kan worden bewonderd in een stuk carbonite. Er is echt zoveel mogelijk. Een waar genot. Ergens vraag ik me wel af of het spel wel zo interessant is voor spelers die niet bekend zijn met de Star Wars-wereld, maar ik heb toch echt gevoel dat het een spel solide genoeg is om te kunnen vermaken zonder te weten wie Boba Fett is en waar Cloud City te vinden is. Het spel zou denk ik wel een stuk minder verkopen als je thema zou vervangen door een nieuwe setting. Want dit is simpelweg Star Wars in een doos.

swreb02

Zoals gebruikelijk is de kwaliteit van de componenten van uw spel uitmuntend. Ik moest enkel wat frummelen met één van de Death Stars om deze een beetje fatsoenlijk in elkaar te krijgen. De doos is verder ook meer dan groot genoeg om alles te herbergen en met een beetje creativiteit valt hier vast ook wel een mooie insert voor te maken. Ik zou het op zich wel waarderen als uw bedrijf daar wat meer aandacht aan zou schenken, doch snap ik dat dit prijstechnisch niet heel interessant is. Het spel is zo ook wel duur genoeg. Tegelijkertijd denk ik dat het spel het geld wel dubbel en dwars waard is.

De op de kaarten en andere spelmaterialen gebruikte afbeeldingen kwamen me trouwens wel erg bekend voor. Ik zou het als minpunt kunnen bestempelen, maar ik kan er eigenlijk niet echt mee zitten. Het is niet alsof het spel er afzichtelijk uitziet en alles is beter dan afbeeldingen uit de films te gebruiken.

swreb05

Het grootste probleem voor mijn portemonnee is overigens niet zozeer de uitbreidingen die waarschijnlijk nog gaan komen, maar meer dat ik zin krijg om wat meer te investeren in Star Wars: Armada en Star Wars: The Card Game. Sterker nog, ik heb zelfs de neiging om Star Wars: X-Wing Miniatures Game uit te proberen. U creëert een bodemloze put voor me en ik heb vrees ik veel te weinig zelfbeheersing om hieruit te klimmen.

En toch, laat maar komen.

Met vriendelijke groet,

Gio

giovanni

Bordspelliefhebber met een immer groeiende collectie. Koopt met enige regelmaat nieuwe spelletjes en wil daar graag wat over kwijt. Is tevens actief backer op Kickstarter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *