De Weekkaart 2016-30: Q (Star Trek: Fleet Captains)

Dat ik een liefhebber ben van sciencefiction steek ik niet onder stoelen of banken. Ik kan niet al mijn vrije tijd aan bordspellen besteden en dan is wat bij voorkeur visueel gedoe in de ruimte voor mij een heerlijk alternatief. Star Trek is een franchise waar ik vanuit dat oogpunt graag wat tijd aan spendeer. Uiteraard heb ik dan ook alle series op DVD. Zelfs de series die wat minder kunnen bekoren. Gelukkig voor mij is Star Trek er ook in kaart- en bordspelvorm. Eerder toonde ik al eens een voorbeeld uit een kaartspel in De Weekkaart, deze week geef ik wat aandacht aan een bordspel met miniaturen: Star Trek: Fleet Captains.

STFCq

In dit spel commandeer je een vloot ruimteschepen die van hot naar her vliegen om missies te voltooien, het gevecht aan te gaan met je tegenstander(s) en zoals het Star Trek betaamt, kun je vanuit het niets opeens geconfronteerd worden met merkwaardige fenomenen. Zoals bijvoorbeeld Q. Voor de kijkers van met name Star Trek: The Next Generation is deze almachtige entiteit een bekende. En in dit spel is Q tegenkomen net zo irritant als in de series.

Het grote voordeel aan Q is dat hij een punt kan opleveren als je voldoet aan wat voorwaarden. Hiervoor dien je een sensortest te doen op de locatie dat je Q treft. Je wilt Q dus niet treffen in de onder de kaart afgebeelde sector omdat je sensoren daar minder effectief zijn. Waarschijnlijk allemaal abracadabra voor de meesten, maar geloof me als ik tik dat het spel amusantere zaken te bieden heeft dan sensortesten. Wat? Dat zul je in de nabije toekomst lezen.

giovanni

Bordspelliefhebber met een immer groeiende collectie. Koopt met enige regelmaat nieuwe spelletjes en wil daar graag wat over kwijt. Is tevens actief backer op Kickstarter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *