The Manhattan Project: Nations
Geschreven door op 16 augustus 2016 en gedeponeerd in de categorie Bordspellen.

Uitbreidingen komen in vele soorten en maten. Je hebt uitbreidingen die zoveel nieuwe elementen toevoegen aan een spel dat er praktisch sprake is van een compleet ander spel. Er zijn ook modulaire uitbreidingen waarmee je steeds kleine veranderingen doorvoert waardoor in de loop van de tijd een steeds uitgebreider spel ontstaat. En je hebt uitbreidingen zoals The Manhattan Project: Nations die maar uit een paar kaarten bestaan. Niet letterlijk een paar natuurlijk, maar zeven in dit geval is niet echt een aantal waar je meteen enthousiast van zult worden. En ze stellen eigenlijk ook maar weinig voor.

manpronat01

The Manhattan Project is een worker placement waar je atoombommen ontwerpt, bouwt en test. Hoe dit spel ongeveer in elkaar steekt schreef ik eerder al over en ik zie weinig heil in de kracht der herhaling. Het thema van dit spel zal niet iedereen aanstaan. Het spelen van The Manhattan Project staat in mijn opinie echter niet gelijk aan het goedkeuren van het bestaan en gebruik van atoombommen. Op zich kun je interessante discussies voeren over dergelijke thematische keuzes, maar voor alles is een tijd en plek.

manpronat02

De zeven kaarten stellen zoals de titel al weggeeft naties voor. Voor aanvang van het spel deel je er willekeurig eentje uit aan de spelers. Deze naties zijn niets meer of minder dan een extra actieveld voor de spelers. Een actieveld dat niet gebruikt kan worden door spionnen en tevens niet beschadigd kan worden door bommenwerpers. Thematisch aardig gevonden, daar de voordelen dat zo’n natie te bieden heeft niet op één enkele plek gecentreerd zal zijn. Deze actievelden zijn op zich aardig, maar ik betwijfel het of spelers ze heel vaak zullen gebruiken.

manpronat04

Rusland kan bijvoorbeeld spioneren zonder dat het geld kost en zonder een spion te krijgen. Dit klinkt een beetje vreemd, maar dat heeft te maken met hoe spionage normaliter in het spel werkt. Of dit voordeel opweegt tegen de prijs (twee werkers) is echter maar de vraag.

manpronat03

Japan kan voor het plaatsen van twee werkers twee gevechtsvliegtuigen bouwen. Of de aanval openen op een tegenstander en daarbij gevechtsvliegtuigen als bommenwerpers gebruiken. Historisch gezien wellicht accuraat, maar heel erg subtiel vind ik de keuze niet. Ik richt me overigens veelal op een solide productiemachine aan de praat krijgen, dus Japan zou mij voor niet echt veel toevoegen aan het spel.

Nederland kan niets, want we zitten niet in het spel.

Nations is niet echt een uitbreiding die heel veel toevoegt aan het basisspel. De extra mogelijkheden die worden geboden door de kaarten zullen het spel niet zodanig beïnvloeden dat deze een onmisbaar element zijn. Op zich is het hebben van een unieke actiemogelijkheid wel aardig, maar gezien deze acties weinig meer zijn dan variaties op reeds bestaande mogelijkheden kun je Nations eigenlijk wel laten voor wat het is. Aan de andere kant kost dit setje kaarten geen drol en het creëert een stukje asymmetrie, wat geen kwaad kan in een spel waarbij je toch veelal allemaal hetzelfde doet.