Age of War

Toen ik nog een klein jochie was speelden we thuis met enige regelmaat het welbekende dobbelspel Yahtzee. Een oersimpel spel waarbij geluk een zodanig hoge factor heeft, dat feitelijk iedereen wel kan winnen. Uiteraard kun je in het begin van het spel nog een beetje kiezen waar je je drie zessen voor gebruikt, maar op het eind is het simpelweg afstrepen. Age of War is een dobbelspel met een Japans tintje dat ondanks het niet onaardige uiterlijk ervan eigenlijk niets meer of minder is dan een Yahtzee-variant.

ageofwar03

Op tafel liggen een aantal kaarten die locaties uit de welbekende Sengoku-periode moeten voorstellen. Het is aan de spelers de taak deze te veroveren. Hiervoor krijg je een zevental dobbelstenen en het is de bedoeling dat je de symbolen die op de kaarten staan vermeld gooit. Deze symbolen staan in een aantal rijen en je mag per worp maar één rij bezetten. Dit kan dus inhouden dat je alle benodigde symbolen die op een kaart staan gooit met je eerste worp, maar alsnog door moet blijven gooien. Dat kan soms redelijk veel frustratie opwekken, want het is niet ondenkbaar dat je vervolgens de kaart niet meer gaat scoren tijdens deze beurt omdat je de benodigde symbolen gewoon niet meer gooit.

ageofwar02

Tijdens je beurt mag je namelijk blijven doorgooien tot je de kaart de jouwe kan maken of dat het onmogelijk wordt dit nog te bewerkstelligen tijdens je beurt. Als jij bijvoorbeeld met drie dobbelstenen aan het gooien bent voor een tweetal bogen en dit niet gooit tijdens een worp, dan moet je de volgende worp met één dobbelsteen minder werpen. De volgende beurt lukt dit dan vervolgens weer niet en moet je weer een dobbelsteen wegleggen. Gezien je er nu nog maar één hebt om mee te keilen, gaat het je nu nooit meer lukken om die twee bogen te krijgen en is je beurt dan ook voorbij. Er zitten een paar lastige kaarten tussen waar een redelijk hoog aantal symbolen op staan vermeld en het is me nu al een aantal keren overkomen dat de spelers met zijn allen voor de laatst overgebleven kaart aan het gooien waren en het aantal beurten op rij gewoon niet lukte de gevraagde symbolen tevoorschijn te toveren.

ageofwar01

Iedere locatie is een aantal punten waard en zoals je al kan raden wint aan het eind van de rit de speler met de meeste punten. De locaties zijn bovendien onderverdeeld in sets op basis van de heersende daimyo’s toentertijd. Wanneer je een complete set te pakken hebt weten te krijgen, draai je alle kaarten van die set om en scoor je het aantal punten dat vermeld staat op de achterkant van één van die kaarten. Dit omdraaien van de kaarten heeft echter ook nog een andere functie. Het is namelijk mogelijk te gooien voor kaarten die reeds door je tegenstander zijn veroverd. Hiervoor dien je behalve de op de kaart afgebeelde symbolen een extra daimyo-symbool te kwakken. Wanneer ze zijn omgedraaid is dit echter niet meer mogelijk. Dit geeft het spel nog een klein beetje een aardige draai mee, maar om heel eerlijk te zijn denk ik niet dat veel spelers deze mogelijkheid zullen benutten want het is soms al lastig zat om de laatste paar kaarten op tafel te scoren. De speeltijd kan  hierdoor onnodig gerekt worden. Om te voorkomen dat op een gegeven moment de spelers meerdere beurten nodig zijn om het spel tot een einde te brengen, zou je er trouwens voor kunnen kiezen een huisregel in stellen waarbij op het moment er nog maar één kaartje op tafel ligt de daimyo-zijde van de dobbelsteen voor ieder ander symbool telt.

ageofwar04

Age of War mag dan wel een visueel aantrekkelijk dobbelspel zijn, het thema is werkelijk flinterdun. Maak van alle kaarten gerechten met ingrediëntensymbolen en je hebt exact hetzelfde spel. Daarmee wil ik uiteraard niet zeggen dat het geen leuk spel is, maar veel voorstellen doet het in ieder geval niet. Persoonlijk vind ik het dan ook niet meer dan een aardig tussendoortje wat soms net wat te lang duurt om genoegdoening te brengen.

giovanni

Bordspelliefhebber met een immer groeiende collectie. Koopt met enige regelmaat nieuwe spelletjes en wil daar graag wat over kwijt. Is tevens actief backer op Kickstarter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *