De Weekkaart 2016-46: Encounter #25 (Scythe)

In het naar mijn mening bijzonder fraai ogende bordspel Scythe zijn er bepaalde plekken op het bord waar je een Encounter-kaart mag bekijken en doorgaans één van de drie opties op de kaart mag kiezen. De eerste is een vriendelijke, de tweede is normaal gesproken beter maar kent een prijs en bij de derde maak je je niet druk om je populariteit bij de bevolking.

2016wk46

Dit is een voorbeeld van zo’n Encounter-kaart. Ik ga nu niet zozeer over de opties praten en hoe het kiezen van één ervan het spel kan beïnvloeden, maar over een visueel mechanisme wat met deze Encounter-kaarten te maken heeft. Zoals je ziet heeft de kaart geen naam. De drie opties vertellen je echter wel wat de afbeelding ongeveer moet voorstellen. Het is de bedoeling dat je de kaart aan je medespelers laat zien en dan hardop de opties voorleest. Het is aan de andere spelers het verhaal achter de kaart in te beelden. Een interessant idee om iets meer thema in het spel te proppen, maar ik moet wel zeggen dat dit concept tot op heden niet echt lijkt te werken tijdens de keren dat ik het spel speelde. Dat ligt denk ik niet zozeer aan het spel zelf, maar meer aan spelers die meer kijken naar wat de kaart doet dan het verhaal erachter. Thema is vaak geen punt aan de tafels waar ik speel. Toch zijn er bijvoorbeeld een aantal spelers die niet heel enthousiast worden als er treinen in een spel te vinden zijn. Ergens wel vreemd wanneer bij het ene spel het totaal niet uitmaakt of het thema goed verweven zit in het spel en bij het andere wel. Mensen blijven onvoorspelbare wezens.

giovanni

Bordspelliefhebber met een immer groeiende collectie. Koopt met enige regelmaat nieuwe spelletjes en wil daar graag wat over kwijt. Is tevens actief backer op Kickstarter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *