De Weekkaart 2016-48: Support to the Bishop (Lorenzo il Magnifico)

Soms zou ik willen dat ik met het halfbakken uitleggen wat voor functie een kaart in een spel heeft de complexiteit van dat spel aan je kan overbrengen. Dat is in het geval van bijvoorbeeld Lorenzo il Magnifico schier onmogelijk.

201648

Neem nou deze paarse kaart. Deze ligt in een toren en kun je je toe-eigenen. Hoe dit precies gaat vergt een hoop tekst, maar kort samengevat heeft het iets te maken met een dobbelsteen. En betalen. Wat je moet betalen staat links op de kaart vermeld. Je moet twee stappen achteruit op het militaire spoor. Voorwaarde is wel dat je er al vier hebt gezet. Militaire kracht wil je echter niet zomaar weggeven, gezien je militaire kracht nodig hebt om territoria te veroveren. Klinkt heel stoer allemaal, maar in dit spel betekent dat niet meer of minder dan dat je een groene kaart van het bord grist. Deze paarse kaart is echter ook te koop voor een stukje hout, een steen en twee munten. Grondstoffen en geld liggen echter ook niet altijd voor ’t oprapen. Het is dan ook constant overwegingen maken.

havefaith

En wat levert het op? Sowieso één schamel puntje op het eind van het spel en dat is te zien op het onderste deel van de kaart. Niet echt een aantal dat klinkt als spelbepalend. Wat deze kaart echter bijzonderlijk aanlokkelijk maakt is het symbool wat na de bliksemschicht te zien is. Het moment dat je deze kaart scoor je namelijk een drietal geloofspunten. Geloofspunten kunnen in dit spel bijzonder belangrijk blijken. Niet alleen kunnen ze je overwinningspunten bezorgen, er zitten in dit spel een drietal momenten waarop er gekeken wordt hoeveel geloofspunten je hebt. Wanneer je er te weinig hebt zul je daar de rest van ’t spel last van hebben. De kerk is machtig in dit spel. En één van de vele aspecten wat van Lorenzo di Magnifico een listige puzzel maakt.