De Weekkaart 2017-04: Military Defcon Track (13 Days: The Cuban Missile Crisis)

Vorig jaar pleurde ik een kaart uit Twilight Struggle in de Weekkaart zonder echt te vertellen wat je in dat spel eigenlijk doet met de kaarten. Een niet onbelangrijk aspect aan het spel. Twilight Struggle verdient echter een veel langere lap tekst dan ik normaal in de Weekkaart gooi, dus dat hou je nog van me tegoed. Deze week een kaart uit een compleet ander spel: 13 Days: The Cuban Missile Crisis.

Nu zeg ik wel compleet ander spel, maar 13 Days heeft best veel weg van Twilight Struggle. Je “vecht” op een aantal fronten en kaarten zijn de drijfveer achter je acties. En je verliest het spel als je een nucleaire oorlog ontketent. Een belangrijk verschil is echter de aanwezigheid van agendakaarten in 13 Days. Een voorbeeld hiervan zie je hierboven. Je speelt in dit spel een aantal ronden en per ronde kies je een agenda waar je punten op probeert te scoren. Deze agenda geeft je niet alleen punten als je domineert op de juiste plekken, deze kan je tegenstander ook richting verdoemenis duwen door hem of haar op het militaire spoor vooruit te zetten onder bepaalde voorwaarden. En wanneer Defcon 1 bereikt wordt aan het eind van een ronde, dan is er een grote boem! En boem is dus niet goed.

giovanni

Bordspelliefhebber met een immer groeiende collectie. Koopt met enige regelmaat nieuwe spelletjes en wil daar graag wat over kwijt. Is tevens actief backer op Kickstarter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *