De Weekkaart 2017-16: Kaart #58 (Guilds of London)
Geschreven door op 23 april 2017 en gedeponeerd in de categorie De Weekkaart.

In Guilds of London wordt er gestreden. Gestreden om de meeste houten poppetjes op bepaalde plekken te hebben. Want die plekken leveren punten op en andere handige bonussen.

De spelers beginnen met vier van die houten poppetjes in ’t centrum van ’t bord, de “Guildhall”. Van daaruit kunnen ze verplaatst worden naar andere tegels. Als er aan het einde van een ronde minimaal het aantal poppetjes wat linksboven op de tegel vermeld staat te vinden zijn, wordt er gekeken wie de meerderheid heeft. Deze speler krijgt punten en mogelijk een andere bonus. In het geval van Church of St. Lawrence Jewry daar rechts, bestaat deze uit een viertal kaarten. De nummer twee krijgt in dit geval een fiche dat drie punten waard is. Er komt nog een hele zooi kijken bij dit spel, maar voor nu ga ik lullen over een kaart, want dit is natuurlijk De Weekkaart-rubriek.

De basis van het spel draait namelijk om kaarten. Met kaarten kun je bijvoorbeeld houten poppetjes rekruteren of poppetjes van tegel naar tegel laten bewegen. Dat symbool daar rechts bovenin vertelt je naar wat voor tegels je die houten ondingen kan verplaatsen. Er zijn een vijftal van dit soort symbolen en door het spelen van deze kaart kun je er eentje verplaatsen naar een tegel met hetzelfde symbool. Weinig vernieuwend idee. Wat je ook met deze kaart kan doen is één geld betalen en de bij de kaart horende actie uit te voeren. Hoe kom je aan geld? Kaarten zijn geld. Één kaart is één geld.

De actie op deze kaart is dat je drie meesters van jezelf aanwijst en daar aan het eind van je beurt drie of vier kaarten voor mag trekken. Als je drie meesters aanwijst die op verschillende soorten gildes staan, dan mag je drie kaarten trekken. Staan ze op dezelfde soort gildes, dan mag je vier kaarten trekken. Even weer terug naar de tweede alinea. Als je een tegel wint (wat normaliter een gilde voorstelt, alleen de bij naam genoemde tegel weer net niet), dan draai je deze om en laat je één van je houten poppetjes achter. Dit is nu een meester. En die symbolen op die tegels (die ook op de kaarten terugkomen) vertellen je wat voor soort gilde het is. Allemaal zo moeilijk niet. Toch?