De Weekkaart 2017-21: Star Trek Customizable Card Game
Geschreven door op 28 mei 2017 en gedeponeerd in de categorie De Weekkaart.

Vorig jaar schreef ik in De Weekkaart al dat Star Trek Customizable Card Game een ondoorgrondelijk spel werd door onder andere alle uitbreidingen met nieuwe kaartsoorten en rassen. Ik geef je dit jaar een klein kijkje in deze door mij toch wel geliefde puinhoop.

Ik begin gewoon bij het begin. De basis van ieder deck is de factie dat je wil spelen. In de allereerste set kon je kiezen uit Klingons, Romulans en de Federation. Eventueel geholpen met zogenaamde non-aligned personages. Alles valt of staat min of meer met de bemanningsleden die je kiest. Die icoontjes daar links van de tekstbox heb je bijvoorbeeld nodig om met schepen te kunnen bemannen. Zaken als Diplomacy, Leadership, etc. zijn skills die je o.a. nodig hebt om missies te halen. De cijfers onderaan zijn de attributen van de personages.

Dit zijn schepen. Deze hebben ook attributen, al zijn die uiteraard anders dan die van personages. Op het schip links, de D’deridex, zie je de icoontjes die nodig zijn op de bemanningskaarten om het schip te laten rondvliegen.

Rond laten vliegen naar de diverse planeten en andere interessante plekken in het heelal. Want je moet 100 punten aan missies halen om te winnen. Om een missie te halen moet je de attributen en skills in je bemanning hebben die de missies proberen te behalen. Je kiest er zes uit voor je aan het spel begint en je tegenstander doet hetzelfde.

Voor het spel echt begint, heb je kans gehad om artefacten te plaatsen onder bepaalde missies. Als je een missie succesvol volbrengt, dan is een artefact de jouwe.

Uiteraard zou dat allemaal heel erg makkelijk zijn, dus leg je ook dilemma’s onder missies. Niet onder je eigen, maar die van je tegenstander. Dit zijn bepaalde problemen die de bemanning moet zien te overkomen. Soms bijzonder pittig en dodelijk, maar soms leveren ze ook punten op.

Om bepaalde skills of attributen wat op te pompen, kun je de bemanningsleden wat equipment meegeven.

Nog meer kaarten? Yup. Je kunt ook events aan je deck toevoegen.

Je moet je bemanning ergens in het spel brengen en daarvoor heb je Outposts.

Nog een kaart: Interrupts. Hiermee breek je de regels van het spel een beetje, want er is een beperking qua aantal kaarten dat je per beurt kan spelen.

Dit waren alle kaarttypes uit de eerste set. Nu ga ik wat letters en woorden besteden aan wat uitbreidingen.

Artefacten kennen we al, maar dat rode symbooltje naast de naam van de kaart? Dat betekent dat het een kaart uit een alternatief universum betreft.

Om dergelijke kaarten überhaupt te kunnen spelen moet je jezelf toegang verschaffen tot dit alternatieve universum en dat kan met een nieuw type kaart, de doorway.

Er zijn meerdere doorways trouwens. Zoals de bovenstaande twee voorbeelden. Beiden hebben te maken met het omnipotente wezen Q, een ware plaaggeest in het Star Trek-universum.

Q brengt een paar nieuwe kaarttypes met zich mee: Q Dilemma’s, Q Events en Q Interrupts.

Kijk aan, nieuwe rassen. Quark Son of Keldar is zowel een Klingon als een Ferengi. Garak is zowel een Cardassian als non-aligned.

Soms zijn kaarten gewoon een goede grap.

De Borg hebben ook een plekje in dit spel. De Borg zitten echter in het Delta-kwadrant, dus daar is een icoontje voor bedacht. Die zie je rechts van de tekstbox. Links ervan zie je ook nieuwe icoontjes, want de Borg werken anders dan andere rassen.

De Borg en missies gaan ook niet samen. De Borg doen aan het halen van Objectives. Weer een nieuw kaarttype.

Liefhebbers van First Contact (Star Trek-film) kennen deze locatie maar al te goed. En kijk aan, weer een nieuw kaarttype.

Weer een amusante creatie.

En een kaart die je zowel als Event als Interrupt kan gebruiken.

En een kaart met tekst in ’t Klingon.

Niet speciaals hier. Gewoon een toffe kaart.

Een Q Artefact. Ook nieuw.

En twee kaarten die qua afbeelding in elkaar doorlopen. Leuk bedacht. Sorry voor de weerspiegeling, maar dat komt omdat deze kaarten gesleeved zijn.

Een Q Dillemma/Event. We blijven bezig.

Deep Space 9 heeft ook een plekje in dit spel en is in deze vorm een kaart voor een nieuwe factie: de Bajoran.

Als je Deep Space 9 omkeert heb je echter Terok Nor. Handig, twee kaarten in één.

Het is niet helemaal duidelijk zichtbaar, maar dit is een locatie die in het Gamma-kwadrant thuishoort.

Het is leuk geweest. Geloof me wanneer ik je vertel dat er nog veel en veel meer in de uitbreidingen te vinden is. Zoveel dat ik me afvraag of het niet meer gewoon een verzamelobject is geworden dan gewoon een goed uitgedacht spel. Ik ben op een gegeven moment maar opgehouden met kopen. Teveel is teveel. En dat is bijzonder jammer.