De Weekkaart 2017-25: Onitama
Geschreven door op 25 juni 2017 en gedeponeerd in de categorie De Weekkaart.

Je assistenten en jijzelf staan oog in oog met een andere aspirerende vechtsportmeester. Wie zal het duel winnen?

Zie bovenstaand. Onitama win je als je de meester van de tegenstander tegen de vlakte werkt of je eigen meester-pion aan de overkant weet te krijgen en dan enkel in het middelste vlakje. In de spelregels wordt iets over tempels geschreven, maar laten we wel zijn, dit is gewoon een abstract spel en je bent totaal niet met thema bezig. Tegenstanders tegen de vlakte werken is niet anders dan een poppetje van jouw op een veld te laten eindigen waar er eentje van een tegenstander staat. Het heeft wel wat weg van schaken.

En net als in schaken heb je een beperkte bewegingsvrijheid. Echter wel eentje die gebaseerd is op kaarten. Beide spelers krijgen aan het begin van het spel twee kaarten uitgedeeld en hierop staat hoe een spelstuk mag bewegen. Zwart is het spelstuk en de andere vakjes geven aan naar welke velden er bewogen mag worden. De kaarten zijn open informatie en tactisch gezien een interessant mechanisme.

Bovendien is er nog een vijfde kaart. Want na het verplaatsen van een speelstuk, moet je de kaart waarvan je de beweging hebt gebruikt omruilen met deze kaart. Je weet dus dat na de volgende zet van je tegenstander, hij of zij ook gebruik kan maken van dezelfde optie. En uiteraard is dit ook volledig vice versa. Er zit dan ook geen geluk in ’t spel en je zult mij ook nooit aan een schaakspeler zien vragen of hij een potje Onitama wil spelen. Ik maak liever toch een klein beetje kans.

Tags: