De Weekkaart 2017-30: Kanban: Automotive Revolution

Een tijdje terug heb ik aanpak van De Weekkaart wat aangepast. In plaats van een enkele kaart te tonen en daar wat over klessebessen, probeer ik de laatste tijd een klein beetje een beeld te schetsen hoe het spel waar de kaart uit is geplukt daadwerkelijk gespeeld wordt. Voor de meeste spellen kost dat redelijk weinig moeite. Maar dan heb je spellen als Kanban: Automative Revolution, waarin je rondrent door een autofabriek en daar van alles uitspookt. Er zijn echter maar twee soorten kaarten in dit spel, dus het moet allemaal wel meevallen. Toch?

Dit zijn Kanban-kaarten. Hiermee kun je de voorraad onderdelen van auto’s aanvullen.

En dit zijn kaarten waarmee je punten kunt scoren tijdens een vergadering.

Ik wou dat het ik hier nu bij kon laten, maar ik ga gewoon een poging wagen dit spel wat begrijpelijker te maken. Want zoals je wellicht wat wazig op de achtergrond van bovenstaande foto’s kan zien is het een nogal druk bord. Als je het eenmaal aan het spelen bent, valt het echter wel mee. Het is gewoon even doorbijten.

Per beurt kun je een aantal diensten draaien. Ik speel hier even oranje en kan in deze sectie nu drie diensten voltooien, te zien aan de klokken. Naast me heeft de paarse speler zijn of haar diensten al gedraaid op dezelfde afdeling. Dit waren er in principe minder (meestal is de linker plek twee diensten en de rechter plek drie), maar hij of zij mocht wel eerst, want dat is de volgorde in dit spel.

Met mijn eerste dienst gebruik ik een Kanban-kaart om zogezegd de voorraad aan te vullen. De lijn in het midden bepaalt welke onderdelen er worden bijgevuld. In dit geval een roze blokje, een geel blokje en twee blauwe blokjes. Zwart en oranje worden niet bijgevuld. Ik krijg voor het bijvullen ook een zogenaamde “banked shift”. Dit is in feite een dienst die ik in een later stadium extra kan gebruiken of ze opsparen om punten te scoren.

Na het aanvullen is dit de voorraad.

Met mijn tweede dienst pak ik de roze blokjes en met mijn derde dienst een geel blokje. Mijn werk voor vandaag zit erop.

De blokjes gaan naar mijn persoonlijke bordje. Een bordje waar ik nog veel meer kwijt kan dan alleen een paar blokjes: designs van auto’s, auto’s zelf, stoeltjes voor het vergaderen, huiswerk en nog wat meer.

Met onderdelen kun je ondermeer auto’s bouwen. Dit gebeurt uiteraard weer op het grote, drukke bord.

Boven iedere kleur auto staan een aantal lege vakjes afgebeeld. Deze moeten gevuld worden met de onderdelenblokjes die je in een eerder stadium op je eigen bordje hebt neergelegd. Hierbij is van belang dat de blokjes verschillen van kleur en de kleur ervan in ’t begin overeenkomt met eventuele opgewaardeerde modellen.

Of modellen opgewaardeerd zijn kun je terugvinden op een ander plek op ’t bord. Voor dit voorbeeld is alleen belangrijk dat op dit moment alleen voor rode auto’s een specifiek kleur blokje moet worden neergelegd (zolang deze daar nog niet ligt).

Ik bouw echter zwarte auto’s en de kleur doet er dus (nog) niet toe. Ik druk een geel, een roze en een oranje blokje in de vakjes en maak hiermee drie zwarte auto’s.

Auto’s lopen van de lopende band en de gele pijltjes tonen aan welke kant de auto’s op kunnen gaan. Ik kies er hiervoor de blauwe auto niet van de band te laten lopen en maar één enkele zwarte auto van de band druk. Daar links zie je een tegeltje met daarop een zwarte auto afgebeeld en een klein rood stoeltje. Deze stoeltjes zijn belangrijk om te verzamelen, want daarmee kun je punten scoren. Dat rode stoeltje is dan ook van mij, want ik heb een zwarte auto van de band gekregen.

De zwarte auto die ik van de band heb gedrukt komt achter de witte auto op het testcircuit terecht. Auto’s die hier later kunnen worden weggepakt en geparkeerd in de garages van de spelers zorgen ervoor dat de witte auto vooruit op het circuit gaat. Iedere keer dat de witte auto een op een zwart-wit geblokte veld terecht komt, gaat het witte blok naar een andere plek op het bord en gaat er een vergadering plaatsvinden aan het einde van die ronde. Dit kan maximaal drie keer.

O ja, hier is mijn rode stoeltje. Deze ligt nu op mijn eigen bordje. Ik zou er aan het eind van het spel één punt voor kunnen scoren, maar de kans is groter dat ik tijdens een vergadering er meer punten mee scoren.

Vergadering vinden hier plaats. Iedereen kan hier stoeltjes bemachtigen. Aan het begin van het spel heeft iedereen één plekje, maar ik ben zo te zien dit vergeten wat tegeltjes om te draaien. Enkel paars heeft een vrij stoeltje. Enfin, met rode stoeltjes kun je hier plekken vrijspelen die je daarna kan gebruiken om plekken op kaarten te claimen. Hiervan heb je er drie in je hand (zie de tweede foto). Je kunt punten scoren voor een heleboel dingen. Punten zijn er bijvoorbeeld te verdienen met specifieke auto’s, specifieke opwaarderingen, certificeringen, etc. Certificeringen heb ik nog niet genoemd verder, maar daar rechts zie een stapeltje schijfjes. Hier kun je diensten aan besteden om een plek vooruit te mogen op dit spoor. Zodra je op het derde plekje staat ben je gecertificeerd voor deze afdeling. Iedere afdeling heeft zijn eigen spoor en certificeringen leveren uiteindelijk redelijk veel voordelen op. Op je eigen bordje en ook hier bij de stoelendans zie je bijvoorbeeld een aantal slotjes liggen. Deze verdwijnen wanneer je certificeringen op bepaalde afdelingen bewerkstelligt.

Weer even terug naar mijn eigen bordje. Hier ligt o.a. een boekje. Dit boekje stelt huiswerk voor en kan worden ingezet om het certificeren wat eenvoudiger te maken. Diensten hiervoor inzetten is namelijk niet altijd het meest efficiënte. Onder het boekje ligt een ontwerp. Deze kun je ergens op het bord opwaarderen door een oranje blokje in te zetten. Ik heb op dit moment alleen roze blokje, maar naast het boekje ligt een tegeltje dat ik kan inzetten als joker voor onderdelenblokjes.

Ontwerpen haal ik hier op ’t bord. Ik kan kiezen tussen alle zichtbare modellen en de vier meest rechtse modellen leveren een op ’t bord afgedrukte bonus op als ik die modellen kies. Één model per dienst kun je weggrissen, maar je kunt er bijvoorbeeld huiswerk voor terug krijgen en tevens weer “banked shifts”.

Rode stoeltjes zijn trouwens op meerdere plekken te verkrijgen. Bijvoorbeeld als je drie auto’s in je garage hebt, en ook bij vijf. Of als je drie modellen hebt opgewaardeerd. En wederom bij vijf. Aan rode stoeltjes in dit spel geen gebrek. Je moet ze alleen nog even verdienen.

Dit model heb ik nu opgewaardeerd. En dit gebeurt uiteraard weer ergens op het bord. Ik heb mijn joker-tegeltje voor een oranje blokje ingeleverd en ik heb voor het opwaarderen twee punten gekregen.

Nu gaat het oranje blokje op het onderste spoor een plek vooruit en ik mag een oranje blokje op één van de zes velden onder de blauwe auto (zie rechtsboven) neerleggen en de daarbij behorende bonus opstrijken.

Dit roze houten poppetje is Sandra. Sandra loopt de ganse werkweek door de fabriek om mensen te boordelen. Nadat alle spelers per werkdag een plekje hebben gezocht, neemt zij een plekje in. De vriendelijke Sandra beloont spelers die goed hun best doen, de wat minder vriendelijke Sandra straft spelers af die niet goed hun best doen. Het ligt er maar net aan welke variant de spelers van te voren kiezen.

Als dit spel overweldigend lijkt, dan heeft mijn lap tekst zijn werk redelijk gedaan. Kanban: Automotive Revolution is een spel waar heel veel zaken met elkaar te maken hebben en het grootste deel van de actie vindt plaats op een bord dat even wat tijd nodig heeft om begrijpelijk te worden. En geloof me als ik zeg dat ik nog niet eens alles heb benoemd.

giovanni

Bordspelliefhebber met een immer groeiende collectie. Koopt met enige regelmaat nieuwe spelletjes en wil daar graag wat over kwijt. Is tevens actief backer op Kickstarter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *