Qwirkle
Geschreven door op 16 december 2015 en gedeponeerd in de categorie Bordspellen.

Op tafel ligt een witte linnen zak. Als je de zak optilt en deze zachtjes heen en weer schudt, hoor je blokjes hout tegen elkaar aan rammelen. Uit pure nieuwsgierigheid neem je een graai uit de zak en de fraaie zwarte blokjes die je tevoorschijn haalt blijken allen van een afbeelding te zijn voorzien. Het valt je op dat de symbolen ook nog eens van kleur kunnen verschillen. Half sarcastisch vraag je wat dit moet voorstellen. Een soort van domino? Scrabble?

qwirkle01

Dat is eigenlijk precies wat Qwirkle is. Domino met kleuren en vormen en een vleugje Scrabble. Je begint het spel met zes willekeurige blokjes. Het is de bedoeling dat je iedere beurt er één of meer op tafel legt waarbij er maar een klein aantal regels zijn. Iedere aangesloten rij mag bijvoorbeeld maar uit één kleur of één symbool bestaan. Dus een rood rondje mag rechtstreeks naast een ander rondje liggen, zolang er maar geen andere rood rondje in dezelfde rij ligt. Dat rode rondje mag ook trouwens wel weer naast een ander rood symbool liggen, mits die rij nog geen rood rondje bevat. Je mag zoals ik al tikte meerdere blokjes per keer op tafel leggen, mits de blokjes die je neerlegt op elkaar aansluiten. Aan het eind van je beurt vul je vervolgens je voorraad weer aan tot zes blokjes en gaat de volgende speler zijn gang. Het spel houdt op wanneer de zak leeg is en één van de spelers geen blokjes meer voor zijn neus heeft.

qwirkle02

Het is gedurende het spel de bedoeling zoveel mogelijk punten te scoren en deze punten worden toegekend op basis van hoeveel blokjes er in een rij zitten waar jij je blokjes hebt neergekwakt. Verleng je een rij van drie met twee blokjes, dan krijg je vijf punten. Verleng je twee rijen van drie blokjes met één enkel blokje, dan krijg je twee keer vier punten. Uiteraard zijn nog allemaal wilde combinaties te bedenken, maar in de basis is het allemaal zo moeilijk niet. De enige waar je echt rekening mee moet houden is wanneer je een rij van zes creëert, een Qwirkle. Dan krijg je nog eens zes punten extra.

qwirkle03

Dit spel klinkt bijzonder simpel op papier. In werkelijkheid is het echter best een leuke breinbreker. Niet alleen zit je te speuren naar combinaties die jou de meeste punten opleveren, je kijkt ook of je geen openingen laat voor je tegenstanders om een Qwirkle te scoren. Het kan best leuk zijn voor je puntenaantal om een rij te verlengen naar vijf stenen, maar als de speler naast je zonder enige moeite daardoor twaalf of meer punten kan scoren, dan is het misschien handiger om niet voor die rij te gaan. Vooral tijdens de latere rondes van het spel ga je reduceren welke stenen er allemaal nog op tafel moeten komen en het laatste wat je wilt is een tegenstander in die fase extra punten geven. De speler die als eerste zijn hand volledig leeg heeft gespeeld, krijgt trouwens ook nog eens zes punten, dus daar probeer je uiteraard ook een beetje op aan te sturen.

Het voordeel van een spel met niet al te veel regels en een in de basis eenvoudig concept is dat je het heel snel kan uitleggen en je het tijdens familieaangelegenheden waarschijnlijk ook wel op tafel kunt krijgen. Qwirkle is gewoon bijzonder toegankelijk. En vermakelijk. Behalve dan als je kleurenblind bent.