De Weekkaart 2017-37: Yokohama

Ooit was Yokohama een klein Japans vissersdorpje. Tegenwoordig is het één van de grootste steden. De oorzaak daarvan was dat Yokohama, na een lange periode waarin Japan liever geen buitenlanders over de vloer had, een belangrijke handelshaven werd met het buitenland. In het bordspel Yokohama voer je ook handel en ren je de ganse stad door om zoveel mogelijk punten bij elkaar te sprokkelen.

Handel voer je vooral met buitenlanders en die hebben allerlei orders voor je om te vervullen. Er zijn (maximaal) twee borden waar de orders opgepikt kunnen worden. Dat oppikken doe je elders, maar deze rijen met kaarten — het is tenslotte De Weekkaart waarvoor ik dit tik — wil ik je niet onthouden.

Dit is een voorbeeld van een order. Een Duitse handelsdelegatie wil twee porties thee, twee porties zijde en een portie bakstenen van je. Daar krijg je zes punten voor terug én twee Yen.

De buitenlandse invloeden beperken zich niet tot enkel handel voeren. Nieuwe technologieën worden ook geïntroduceerd en net als bij de handelskaarten pik je deze elders op. Je kunt denk ik wel raden dat ik daar zo nog op terugkom.

De linker technologie is niet echt iets waar je heel veel aan hebt gedurende het spel en is eigenlijk met moeite een technologie te noemen. Als je deze te pakken krijgt, dan mag je tien punten op je conto schrijven. De rechter is een technologie waarmee je met je President over het bord mag bewegen zonder geld te hoeven betalen als je een andere President tegen het lijf loopt. Dat zegt je natuurlijk helemaal niets, maar ik ga pogen met de hieronder volgende afbeeldingen hier verandering in te brengen.

Dit is namelijk (een deel van) het bord. Eigenlijk meer een verzameling tegeltjes, maar ik noem het voor het gemak een bord. Ik ga niet ieder plekje hierop benoemen. Ik wijs je hier enkel nog even op het punt dat op ieder plekje een kaart ligt en dat is relevant voor deze rubriek natuurlijk.

Tijdens je beurt mag je twee van die kleine mannetjes op één plek neerleggen of drie op verschillende plekken. Daarna mag je met je President (dat grote mannetje) over het bord bewegen en op het veld waar je eindigt een actie uitvoeren. Als je een klein mannetje wilt neerleggen op een plek waar al een President van een ander staat, dan moet je daarvoor 1 Yen betalen aan de andere speler. Wil je daar met je President ook langs bewegen, dan betaal je nogmaals 1 Yen. Je mag niet eindigen op het veld waar een andere President staat. Uiteraard zijn er technologieën om dit alles te omzeilen.

Stel ik eindig met mijn President op dit veld. Ik ga daar nu de actie uitvoeren dat bij dit veld hoort. Hiervoor bekijk ik hoeveel “Power” ik heb. Ik tel daarvoor het aantal gebouwen dat ik heb op het veld op bij het aantal houten poppetjes dat ik er heb staan. In dit geval heb ik maar een “Power” van twee. Onder op het veld staat wat ik nu kan: twee porties vis krijgen.

In dit voorbeeld heb ik een “Power” van vier. Daarvoor krijg ik vier porties vis. Zoals je kunt zien is het vierde veld anders van uiterlijk dan de drie ervoor. Let trouwens ook even op het hamersymbool naast de naam van het veld. Deze is verderop nog van belang.

De reden dat het uiterlijk van het vierde (en het vijfde) veld afwijkt is omdat ik hier nu een winkelgebouwtje of handelspost mag plaatsen. Ik mag per veld één winkelgebouw plaatsen en/of één handelspost. Dat en/of betekent dat je per bouwactie één gebouw mag plaatsen, maar je kan kiezen welk gebouw. Iedere speler (maximaal vier dus) mag op de linkerzijde van de kaart één winkelgebouw plaatsen en aan rechterkant is plek voor enkel één handelspost. Wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Als je een gebouw doet verrijzen, krijg je de bonus die staat afgebeeld op de plek waar je deze bouwt. Ik sla even over welke bonussen je hier kunt krijgen gezien in ieder geval één ervan betrekking heeft op een aspect wat ik in deze lap tekst niet ga noemen. Dat komt nog wel tijdens een bespreking van het spel.

In dit voorbeeld heb ik nu een “Power” van vijf, krijg ik vijf porties vis, mag ik een handelspost bouwen (want ik heb hier al een winkelgebouw) en krijg ik, omdat ik de eerste ben die hier met een “Power” van vijf de actie uitvoer, de bonus van twee porties zijde. Daarna gaat dat tegeltje waarop de zijde staat afgebeeld van ’t bord. Het is trouwens niet altijd even eenvoudig om ergens heel veel mannetjes op ’t bord te krijgen. Na het uitvoeren van een actie moet je namelijk alle mannetjes op dat veld behalve de President van ’t bord nemen.

Dit zijn de velden waar je technologieën kan bemachtigen. Voor “Power” krijg je technologiepunten en met die punten kun je van de corresponderende borden die ik eerder liet zien een technologiekaart pakken met dat puntenaantal (of minder).

Het is op deze velden mogelijk om extra technologiepunten te kopen. Voor het inleveren van twee Yen of één Import-token krijg je één extra technologiepunt. Mocht je overigens vier of meer technologieën reeds in je bezit hebben, dan kosten nieuwe technologieën je twee Yen of een Import-token extra.

Op deze velden kun je orderkaarten krijgen. Je hebt hier minimaal twee “Power” nodig. De orders op de grotere borden (zie de allereerste afbeelding hierboven) zijn onderverdeeld in secties. Deze secties zijn gekoppeld aan het aantal “Power” dat je weet te genereren. Als je in een hogere sectie terechtkomt, mag je altijd een order uit een lagere sectie kiezen. Bijbetaling van twee Yen of één Import-token betekent dat je een tweede order mag oppikken van het corresponderende bord.

De order- en technologiekaarten zijn allen voorzien van een symbool van een specifieke natie. Heb je van een bepaalde natie twee kaarten te pakken (orders moet eerst vervuld zijn voor ze meetellen), dan krijg je de beschikking over een buitenlandse handelsagent. Deze kun je eenmalig gebruiken om een actie op een plek uit te voeren waar je President niet aanwezig is.

Het laatste dat ik hier nog even laat zien zijn een drietal prestatiebonussen. Hiermee zijn nog wat extra punten te verdienen. Voor de schamele prijs van een enkel mannetje mag je de getoonde punten oprapen wanneer je aan de voorwaarden voldoet. De eerste die dit doet krijgt meer punten dan de resterende spelers. De linker kaart heb je enkel zeven porties thee voor nodig. De middelste vereist dat je tien yen hebt en voor de rechter dien je vier gebouwen op een locatie te hebben staan waar je dat hamersymbool op terug kan vinden. Zoals de eerder getoonde visgrond.

giovanni

Bordspelliefhebber met een immer groeiende collectie. Koopt met enige regelmaat nieuwe spelletjes en wil daar graag wat over kwijt. Is tevens actief backer op Kickstarter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *