De Weekkaart 2017-38: Le Havre

Zal de dag ooit komen dat ik een wereldreis ga maken om in Yokohama Yokohama te spelen, Brugge in Brugge of Le Havre in Le Havre? Vast niet. Neemt niet weg dat ik na dit nietszeggende stukje introtekst wat kan tikken over dat laatste spel in dat rijtje van drie.

Het door Uwe Rosenberg ontworpen Le Havre wordt gespeeld over een variabel aantal ronden. Hoeveel dit er zijn is afhankelijk van het aantal spelers en of je een korte of een lange versie wil spelen. Voor iedere combinatie moet je voor je begint aan het spel een stapeltje met rondekaarten bij elkaar zoeken. Op deze kaarten staat vermeld wat er allemaal gaat gebeuren aan het einde van een ronde.

Gelukkig zijn er ook nog deze kaarten, waarop dezelfde informatie als op de afzonderlijke rondekaarten te vinden is. In het zwarte pannetje staat bijvoorbeeld hoeveel voedselwaarde je moet afleggen, want het is en blijft een Uwe Rosenberg-spel natuurlijk. Hieronder staat soms het woord oogst doorgehaald. Dat zijn de enige ronden waar geen oogst plaatsvindt. Tijdens een oogst gebeurt er eigenlijk niet zo veel. Als je minimaal één graan in je persoonlijke voorraad hebt, dan krijg je er eentje bij. En als je minimaal twee runderen hebt, dan krijg je er dan nog eentje van bij. Als er een kaartsymbool staat afgebeeld, dan gaat de stad een gebouw plaatsen. Deze kan uit één van de drie stapels met particulier bouwprojecten komen of, wanneer er een ankersymbool op staat, uit het een stapeltje met gemeentelijke bouwprojecten.

Op de achterkant van een rondekaart staat trouwens een schip afgebeeld. Na afloop van een ronde worden deze beschikbaar en je kan deze kopen (wat in dit geval 14 Franc kost) of bouwen (voor 5 hout en 3 energie—wat gegenereerd wordt door bijvoorbeeld hout en kolen). Als je ‘m hebt, levert dit schip je iedere ronde voedsel op. Hoeveel dit is, is wederom eens afhankelijk van het aantal spelers. Om een schip te bouwen is een bepaald gebouw nodig, maar daarvoor later meer. Welk schip wanneer tevoorschijn komt staat tevens op de kaarten uit de tweede afbeelding. Het getal dat naast de naam van het schip staat is het aantal punten dat dit ding oplevert aan het eind van het spel. Schepen kunnen ook goederen vervoeren, maar ook daarvoor is weer een ander gebouw nodig. Welk gebouw dat is staat op het schip zelf vermeld.

Wat je allemaal kan doen tijdens een beurt staat op deze handige kaarten.

Een beurt begint in ieder geval met het plaatsen van je houten bootje op het eerstvolgende vrije veld. De twee goederen die erop staan vermeld komen dan vervolgens in het aanbod te liggen.

Het aanbod bestaat uit allemaal vakjes waar goederen liggen. Die goederen gebruik je vooral voor het bouwen van gebouwen of voor het omzetten in voedsel en bewerkte goederen. Vis uit zichzelf heeft al een voedselwaarde, maar hout is wat lastiger te verteren voor onze darmpjes en levert derhalve geen voedselwaarde op. Er liggen uit beeld ook dingen zoals ijzer, klei, runderen en meer. Tijdens je beurt mag je alle goederen uit zo’n aanbodveld pakken of je werker inzetten in een gebouw.

Tijdens het spel liggen alle velden open. In ’t begin is ’t even raden wat de precieze volgorde is, maar tijdens volgende ronden weet je al wat er gaat gebeuren en kun je wat aan plannen. Eén van de velden (het tweede veld dat hier zichtbaar is) bevat het woord rente. Zodra een speler hier op landt, dan moeten spelers die een lening hebben moeten afsluiten hier rente over betalen. Leningen krijg je als je niet genoeg voedsel hebt aan het einde van een ronde, dit mag namelijk ook worden betaald in geld.

Dit is een voorbeeld van een gebouw. Deze is vanaf het begin reeds beschikbaar voor alles spelers om hun werker hier in te zetten. Je kunt met dit gebouw een ander gebouw bouwen. De vanaf het begin aanwezige gebouwen zijn ook te koop, in dit geval voor 4 Franc en de eigenaar scoort ook 4 punten aan het van het spel. Dit kopen van gebouwen (en schepen) is een vrije actie en kost je derhalve niet je hele beurt. Als er al een werker ingezet is op dit gebouw, dan mag je geen gebruik maken van dit gebouw. Je moet dus wachten tot de reeds aanwezige werker elders ingezet wordt.

Wanneer je een gebouw gaat bouwen, dan mag je kiezen uit de bovenste kaart van deze drie kolommen.

Dit is de voorbeeld van zo’n gebouw. Linksboven zie je welke grondstoffen het kost om deze te kunnen bouwen. In dit geval dus twee hout. Als je ‘m gebouwd hebt en een andere speler wil gebruik maken van dit gebouw kost hem of haar dit 2 voedselwaarde of 1 Franc. Leuke neveninkomsten dus. Met dit gebouw, dat 6 punten oplevert aan het einde van het spel (of de helft van dat getal aan geld als je ‘m verkoopt aan de stad als extra actie), kun je 2 goederen verschillende goederen krijgen en nog een goed per gebouw met het op de kaart vermelde symbool erop dat je in bezit hebt. Als bonus mag je ook nog spieken bij de gemeentelijke bouwprojecten.

Met dit gebouw, de Timmerfabriek, kun je hout in geld omzetten. Geld is altijd handig en bovendien levert het punten op aan het eind van het spel. Hierop staat trouwens zo’n symbool dat de Markt beter maakt.

Dit is de Scheepswerf. Dit gebouw is nodig om een schip te kunnen bouwen. In eerste instantie kun je hier alleen houten schepen bouwen. Om hier metalen schepen te kunnen bouwen, moet iemand een baksteen opofferen.

In de Steenbakkerij kun je klei omzetten in bakstenen. Dit kost je uiteraard klei, maar je moet ook energie inzetten. Een halve per stuk klei. Je verdient er ook geld mee, een halve Franc per baksteen. Natuurlijk is het wel zo dat wanneer je 1 klei omzet in 1 baksteen je dit 1 energie kost en 0 Franc oplevert. Dit spel geeft geen aalmoezen. Sowieso is het weinig efficiënt om dit gebouw te gebruiken voor en enkel baksteentje. Er zijn betere manieren om aan één baksteen te komen.

Dit is een voorbeeld van een gemeentelijk bouwproject. Linksboven zie je dan ook staan dat dit gebouw niet gebouwd kan worden door een speler. Kopen is echter altijd wel een optie. Dit gebouw geeft je de mogelijkheid om vlees (een goed dat je veelal krijgt wanneer je runderen slacht in een bepaald gebouw) en houtskool tot 4 keer toe om te zetten in zes Franc.

Er is echt een hele sloot aan gebouwen. Met bovenstaande voorbeelden krijg je vermoedelijk wel de indruk wat de gebouwen zo ongeveer doen. Het gaat in ieder geval om aan het eind van het spel zoveel mogelijk punten te hebben.

Om het geheel nog even af te sluiten de leningen. Als je een lening afsluit krijg je 4 Franc en voor 5 Franc kun je ‘m later weer aflossen. Iedere keer wanneer een speler op het veld op het bord met het woord rente komt (zie ergens in ’t begin), dan moet je 1 Franc per lening betalen. De achterkant van deze leningen komt van pas als je veel leningen moet afsluiten. Onderop de kaart staat vermeld hoeveel minpunten het je kost aan het eind van je spel als het je niet lukt om de leningen af te lossen.

giovanni

Bordspelliefhebber met een immer groeiende collectie. Koopt met enige regelmaat nieuwe spelletjes en wil daar graag wat over kwijt. Is tevens actief backer op Kickstarter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *