De Weekkaart 2017-42: Card City XL

Steden bouwen kan soms best een leuke bezigheid zijn als bord- of kaartspel. En soms ook hoofdpijn bezorgen. Neem bijvoorbeeld Card City XL. Het lijkt allemaal zo eenvoudig. Dit spel kan op 240 manieren gespeeld worden. In deze editie van De Weekkaart klets ik wat over de normale moeilijkheidsgraad en is het doel zoveel mogelijk punten vergaren met Residential Districts. Voor het gemak maak ik in onderstaande tekst trouwens gebruik van de Engelse termen zodat het allemaal wat logischer lijkt.

Je begint met een enkele Municipal Building (City Hall). Deze telt tevens als een Leisure Building.

Iedere ronde trekt de startspeler drie kaarten per speler, bekijkt deze en maakt vervolgens twee rijen. De eerste rij bestaat uit drie kaarten waarvan er twee zichtbaar zijn. De tweede rij bestaat uit de rest en hiervan is 1/3e deel zichtbaar. De speler links van de startspeler heeft nu de keuze de eerste rij te pakken, waarna de startspeler weer een nieuw aanbod moet bedenken maar nu voor de derde speler, of de tweede rij, waarna de startspeler de eerste rij krijgt. De tweede speler moet nu vervolgens weer een aanbod maken en de derde speler krijgt nu de keuze. Enzovoort.

Het hele spel staat op dit kaartje afgebeeld, maar ik leg het wel gewoon even (deels) uit, anders is dit ook zo’n kort verhaal.

De drie kaarten die je krijgt moet je nu neerleggen in je stad. Hier zijn een aantal regels die je in ogenschouw moet nemen. De stad is maximaal 6 bij 6 groot. Residences en Commerces mogen niet naast elkaar worden geplaatst. Een Industry mag niet naast een Residence komen. Een Leisure Building kost 5 geld om te plaatsen. Een Municipal Building kan, zichzelf meegerekend 5 gebouwen ondersteunen. Als je er meer wilt bouwen, dan moet je een Industry plaatsen. Een Industry ondersteunt ook 5 gebouwen maar telt zelf niet mee. Heb je geen Industry tijdens je beurt te pakken gekregen, dan kun je er eentje kopen aan het einde van een ronde. De prijs is hierbij afhankelijk van het aantal reeds aanwezige Industries in je stadje. De prijs van een Industry is 5 geld voor iedere reeds aanwezige Industry. Er is nog een regel, maar daar heb ik bij het fotograferen daadwerkelijk over nagedacht, dus die komt zo nog.

Hoe groter je Residential District, des te meer punten deze opleveren. Voor de eerste Residence in een District krijg je aan het eind 1 punt. Voor de tweede krijg je 2 punten. Voor de derde 3. Dus een Residential District waarin 3 Residences zitten krijg je 6 punten voor. Maar zoals hierboven al vermeld, is het onmogelijk om ze naast elkaar te leggen. Ze kunnen echter wel naar elkaar toegroeien tijdens de Development Phase. Hoe dit werkt is even wennen, maar in de praktijk valt het allemaal wel mee. Een Residential District dat n kaarten groot is, groeit wanneer er n+1 Leisure Buildings aan grenzen. In bovenstaand voorbeeld grenzen er 2 Leisure Buildings aan de meest rechtse Residence. Deze mag nu uitbreiden. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om de reeds aanwezige Residences aan elkaar te laten groeien. We gaan er nu voor het gemak trouwens ook even vanuit dat er een Industry ten zuiden van de Parking is geplaatst, anders is de uitbreiding niet eens mogelijk.

Een Commercial District kan ook groeien. Hiervoor moet een dergelijk district van n kaarten worden vergezeld van n+1 Residential Districts. De reden dat je een groter Commercial District wil is dat deze geld opleveren. Meer daarover verderop.

Een regel die ik nog zou noemen is dat wanneer je een Industry in een rij of kolom plaatst waar al een Industry aanwezig is, dan moet je een Pollution in je stadje plaatsen. Pollution telt niet mee voor je stadslimieten maar kost je 2 overwinningspunten per stuk.

De laatste kaart die in deze variant nog in het spel kan komen is een Park. Ook een Park telt niet mee voor je stadslimieten, maar kost je wel 5 geld om te plaatsen. Ieder leeg veld naast een Park levert je aan het einde van het spel 1 overwinningspunt op, waar deze normaal een overwinningspunt kosten.

Nu even wat over inkomen. Je Municipal Building levert 1 geld op en vervolgens gaan je Commercial Districts uitbetalen. Voor een district met één enkele Commerce krijg je 1 geld.

Voor een Commercial District van twee groot krijg je 3 geld. Dit werkt op dezelfde manier als je punten telt voor een Residential District.

En dat is zo’n beetje hoe Card City XL werkt. Geloof me, het is soms nog best wel lastig om een leuk stadje te bouwen want de beschikbare plekken zijn bijzonder beperkt.

giovanni

Bordspelliefhebber met een immer groeiende collectie. Koopt met enige regelmaat nieuwe spelletjes en wil daar graag wat over kwijt. Is tevens actief backer op Kickstarter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *