De Weekkaart 2017-44: North American Railways
Geschreven door op 5 november 2017 en gedeponeerd in de categorie De Weekkaart.

Als klein jochie zag ik ooit eens een documentaire over de zeeslagen die plaatsvonden in de Grote Oceaan tijdens de Tweede Wereldoorlog. Schepen die elkaar bestookten vanaf kilometers afstand met kanonnen, vliegdekschepen, onderzeeboten, het intrigeerde me van begin tot eind. Een fascinatie die ik nog steeds niet kwijt ben. Dat ik meerdere spellen in bezit heb met datzelfde thema zal dan waarschijnlijk ook niemand verbazen. Deze week in De Weekkaart echter een spel met treintjes.

De spelers in North American Railways gaan aandelen kopen. Op tafel liggen 4 kolommen met aandelen. Je kan alleen aandelen kopen die onderaan een kolom liggen. Uiteraard zijn hier allerlei regeltjes. Als je als eerste een aandeel van een bepaalde kleur koopt, dan mag je hiervoor betalen wat je wil. Het moet echter wel altijd een meervoud van 100 dollar zijn. Na aanschaf ben je meteen directeur van dat bedrijf. Wil je een aandeel kopen waarvan er tenminste eentje al in handen is van een andere speler, dan stel je een prijs voor. Wederom moet je hier een meervoud van 100 dollar kiezen. De directeur van dat bedrijf heeft nu twee keuzes: zelf het aandeel kopen voor de genoemde prijs of akkoord gaan dat jij het aandeel verkrijgt. Het kan hierbij zijn dat jij hierna net zoveel aandelen hebt als de huidige directeur. Deze wordt als ’t ware uitgekocht en jij bent dan vanaf de moment de directeur. Hoe je dat toont, vertel ik hieronder. De helft van het betaalde geld gaat trouwens naar de bank en niet naar het bedrijf, dit in tegenstelling tot wanneer je het eerste aandeel koopt van een bedrijf. Als je als directeur trouwens nog een aandeel wil kopen van datzelfde bedrijf, dan moet je altijd 1000 dollar neertellen, waarvan de helft wederom naar de bank gaat. Er zijn nu nog wat uitzonderingen te noemen, maar het is wel prima zo.

Als je directeur van een net beginnend bedrijf wordt, dan pak je twee treintjes in de kleur van het bedrijf. Eentje daarvan hou je bij jezelf en de ander leg je ergens op tafel neer, tezamen met het geld dat je hebt betaald voor het aandeel en een beginstation. Dit spel kwam overigens niet met paarse treintjes, dus je ziet hier zowaar de enige uitzondering op deze regel. Als je directeur wordt van een reeds bestaand bedrijf, dan krijg je uiteraard alleen het treintje dat bij de vorige directeur voor de neus staat.

Nadat de spelers allen de kans hebben gehad een aandeel te kunnen kopen (als actieve speler, want directeuren kunnen dankzij de acties van een actieve speler meerdere aandelen kopen) mogen de aandeelhouders uit naam van het bedrijf gaan investeren in connecties met andere steden. Hiervoor zijn er wederom vier rijen met kaartjes beschikbaar. Linksonder staat een prijs en rechts staat de opbrengsten. Ook hier wordt onderaan begonnen en een gekochte verbinding wordt bij de trein van het bedrijf gelegd.

Zo kan het er dus uit zien. Het paarse bedrijf heeft voor 1000 dollar geïnvesteerd. Het inkomen bedraagt momenteel 400 dollar per ronde. Indien er maar er één enkele aandeelhouder zou zijn, dan zou deze de 400 dollar krijgen. Bij twee aandeelhouders krijgen beiden 200 dollar. Voor het geval er drie aandeelhouders zouden zijn, dan krijgt iedere aandeelhouder 100 dollar en gaat er 100 dollar naar het bedrijf zelf.
De symbolen die zichtbaar zijn in de ovalen op de bestemmingen leveren aan het einde van de rit nog eens extra geld op voor de aandeelhouders.

De speler met het meeste geld aan het eind van het spel is de winnaar.