De Weekkaart 2017-45: Ashes: Rise of the Phoenixborn

Als klein jochie fantaseerde ik er vast wel eens op los dat ik een machtig wezen was dat met toverspreuken andere machtige wezens bestreed. Als tiener leerde ik Magic: the Gathering kennen en in dat kaartspel doe je ook alsof je een machtig wezen bent dat met toverspreuken andere machtige wezens bestrijdt. Deze week in De Weekkaart kijk ik naar Ashes: Rise of the Phoenixborn. Daarin doe je geheel verrassend ook net alsof je een machtig wezen bent dat met toverspreuken andere machtige wezens bestrijdt.

In tegenstelling tot Magic: the Gathering — de variant die ik altijd speelde tenminste — heeft het machtige wezen een gezicht. Je kiest in dit kaartspel met dobbelstenen namelijk op voorhand een Phoenixborn en daaromheen bouw je een deck. Een deck met uiteraard de nodige restricties. Ik neem even de middelste Phoenixborn als voorbeeld, Aradel Summergaard. Zij mag maximaal 4 verschillende spells in haar spellboard hebben. Daarnaast, maar dit geldt voor alle Phoenixborn, mag haar deck uit maximaal 30 kaarten bestaan en van iedere afzonderlijke kaart mogen er maar 3 exemplaren in zitten. Nu ga ik niet een lesje deckbuilding geven, maar kijk ik even naar wat kaarten die mogelijk in een deck van Aradel kunnen zitten. Tijdens het beschrijven van de kaarten probeer ik ook een beetje te vertellen hoe het spel zo ongeveer gespeeld wordt, al ga ik dit keer wat minder op de details in.

Iedere Phoenixborn kent een drietal kaarten die exclusief bij de Phoenixborn in kwestie horen. In het geval Aradel is dit Summon Blue Jaguar. Dit is een spell die in haar spellboard terecht komt. Met deze kaart kun je een Blue Jaguar oproepen. Een Blue Jaguar komt ook in de vorm van een kaart, maar deze maakt geen deel uit van het deck zelf.

Dit is zo’n Blue Jaguar. Ik ga niet al te veel tijd besteden aan het benoemen van wat het beestje allemaal kan of wat dan ook. Met dit soort beesten kun je de Phoenixborn van de tegenstander trouwens aanvallen, want dat is het doel van dit spel zo’n beetje.

Op de kaarten zie je allerlei symbolen staan. Deze komen deels overeen met symbolen op dobbelstenen. Er zijn meerdere soorten magie in het spel en iedere soort heeft zo z’n eigen symbolen en dus dobbelstenen. Je bent met een Phoenixborn op zich niet gebonden aan één soort magie, maar voor ’t gemak laat ik in deze editie van De Weekkaart alleen wat kaarten zien die met de dobbelstenen die zichtbaar zijn in bovenstaande afbeelding in ’t spel kunnen komen. Je gooit aan het begin van iedere ronde namelijk met je dobbelstenen en deze bepalen zo’n beetje wat je kan doen. De dobbelstenen kunnen gelukkig wel gemanipuleerd worden, maar dit kost kaarten en zonder kaarten zitten is bepaald niet de sleutel tot de overwinning.

Uiteraard zijn er ook spells die in het spellboard geplaatst worden die niet bij een specifieke Phoenixborn horen. Zoals bijvoorbeeld Summon Butterfly Monk. Dit is een spell waarmee je de kaart daar rechts in het spel krijgt. Op de kaart links zie je dat één van de symbolen een kikker is en het is dus met de Natural Magic-dobbelstenen mogelijk dit doen te doen. Het meest links symbool betekend dat dit een hoofdactie is en het symbool ernaast betekent dat je na het gebruik van de kaart er een exhaustion-token op moet leggen. Met zo’n token laat je zien dat de kaart voor deze ronde gebruikt is. Per beurt (een ronde bestaat uit meerdere beurten) heeft iedere speler een hoofdactie en een bijactie.

Het spellboard bestaat trouwens niet alleen uit spells waarmee je wezens op tafel krijgt. Hierin kun je bijvoorbeeld ook een kaart als Empower plaatsen. Met deze spell kun je een aanvaller extra aanvalskracht meegeven. De Focus-functie die onderaan de kaart vermeld staat is een interessante. Dit betekent dat wanneer je Empower in je spellboard plaatst en er reeds een kopie van hiervan aanwezig is, de spell ook nog eens ervoor zorgt dat je een reeds gebruikte dobbelsteen weer mag inzetten.

Nog een kaarttype is de Ally. Deze plaatst je op je battlefield en kan lekker aanvallen. De Iron Worker is geen onaardige kaart, want hierop kun je tokens plaatsen. Deze tokens kun je later inwisselen voor extra bijacties tijdens een beurt. En extra acties kunnen uitvoeren is altijd goed. Ally-kaarten gaan gewoon in je deck.

In je deck zal je doorgaans ook normale spells proppen, zoals Massive Growth. deze hang je aan een unit (een Ally of een Conjuration) om ‘m sterker te maken tot het einde van de ronde. Ik vind het overigens wel amusant dat er best wel veel tekst nodig is om te laten zien wat deze kaart doet. Ik vraag me namelijk af of termen als Spell Guard en Fleeting in eventueel latere uitbreidingen ook nog met de uitleg erbij komen.

Dit is bijvoorbeeld Ball Lightning uit Magic: the Gathering. Op de eerste versie van deze kaart stond in tekst uitgelegd dat Ball Lightning mag aanvallen tijdens de beurt dat deze gespeeld wordt. In een latere editie had men daar een term voor bedacht (haste), maar stond er nog wel bij wat dit inhield. In een nog latere uitgave stond enkel nog maar het woordje haste.

Maar goed, ik had het hier over Ashes: Rise of the Phoenixborn, dus ik doe nog even één soort kaart. Dit is een voorbeeld van een spell die je gewoon één keer speelt en de tekst op de kaart uitvoert. Verder geen gedoe.

giovanni

Bordspelliefhebber met een immer groeiende collectie. Koopt met enige regelmaat nieuwe spelletjes en wil daar graag wat over kwijt. Is tevens actief backer op Kickstarter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *