De Weekkaart 2017-47: Century: Spice Road

Blokjes omzetten in andere blokjes is niet een heel uniek concept in de bordspellenwereld. De term ‘cube pusher’ wordt wel eens denigrerend in de mond genomen voor dergelijke mechanismen. En toegegeven, in sommige spellen kijk je eigenlijk ook niet echt naar wat een blokje nou precies voorstelt. Zoals in bijvoorbeeld Century: Spice Road (Century: Specerijenroute in ’t Nederlands).

Dit is de basis van ’t spel: je begint met een aantal gele blokjes. Het aantal is afhankelijk van de speelvolgorde. In dit geval krijg ik er drie, want ik ben de startspeler. Dit is te zien aan het symbooltje rechtsonder op de kaart. Deze kaart stelt je karavaan voor en biedt plek voor maximaal 10 blokjes. De blokjes zelf stellen weinig verrassend specerijen voor. Geel is kurkuma, rood is saffraan, grien is kardemom en bruin is kaneel. De volgorde waarin het hier ligt is niet willekeurig. Geel is het minste waard en bruin het meeste. Er zijn derhalve 4 niveaus. Een concept wat zou wel ter sprake komt.

Je begint het spel met twee handelskaarten. Tijdens je beurt kun je deze spelen. Deze kaart is simpel en geeft je twee gele blokjes.

De tweede handelskaart stelt je in staat om twee upgrades uit te voeren. De niveaus zijn hier van belang. Wat je hier bijvoorbeeld mee kan doen is twee gele blokjes een niveau omhoog handelen. Je levert je twee gele blokjes in en je krijgt er twee rode voor terug. Je zou er ook voor kunnen kiezen om één geel blokje om te zetten in één groen blokje, want dat zijn ook twee stappen. Niet een heel lastig concept lijkt me.

Uiteraard heeft dit omzetten van blokjes in andere blokjes een reden. Op tafel liggen namelijk zoals het regelboekje het noemt puntenkaarten. Orderkaarten klinkt misschien wat logischer, maar enfin. De blokjes die onderop de kaarten staan moet je inleveren om de op de kaarten vermelde punten te kunnen scoren. Als je de meest linkse kaart weet te scoren krijg je er een goudkleurig muntje bij. Deze is 3 punten waard aan het einde van het spel. Bij de kaart er naast krijg je een zilveren muntje. Deze is 1 punt waard.

Het zou onbegonnen werk zijn als je enkel de twee reeds getoonde handelskaarten zou kunnen gebruiken, dus op tafel ligt ook nog een rijtje met kaarten die je tijdens je beurt mag pakken. Hiermee kun je de handelsacties wat meer optimaliseren. De meest rechtse mag je altijd gratis pakken, maar als je een kaart verderop uit de rij wil, dan zul je een blokje op iedere kaart rechts ervan moeten leggen. Bij voorkeur een geel blokje natuurlijk, want die zijn het minste waard.

Je blijft net zolang doorgaan tot één van de spelers een vijftal puntenkaarten voor zich heeft liggen (of een zestal als je met twee of drie spelers speelt) en dan tel je punten bij elkaar op. De speler met de meeste punten wint. Rest me alleen nog te vertellen dat je tijdens je beurt maar één actie kan uitvoeren. Dus je kunt niet een handelskaart pakken en die meteen uitvoeren. Een actie die ik nog niet benoemd hebt is het terugpakken van je reeds gespeelde handelskaarten. Wat dat betreft is Century: Spice Road dus stiekem gewoon een deckbuilder. Het zou de makers van dit spel trouwens hebben gesierd als de verschillende specerijen een specifieke vorm hadden gehad, zodat spelers met kleurenblindheid dit ook gewoon kunnen spelen. Gelukkig zijn er anderen die hier wat meer over kunnen vertellen.

giovanni

Bordspelliefhebber met een immer groeiende collectie. Koopt met enige regelmaat nieuwe spelletjes en wil daar graag wat over kwijt. Is tevens actief backer op Kickstarter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *